>>>>>

5 Fakta Menarik Dan Mengejutkan Tentang Kentut



Setiap makhluk hidup didunia ini pasti pernah buang angin aka kentut, kadang keluarnya ditempat yang tak terduga dan membuat malu kerana baunya yang kurang sedap.

Tetapi tahukah kamu fakta menarik yang di pundi oleh kentut? Mulai dari kenapa dia berbau hingga suaranya yang berfariasi, djum kita lihat dibawah ini

1. Kentut mempunyai kandungannya yang boleh untuk membuat bahan bakar , komposisi kentut terdiri dari 59% Nitrogen, 21% Hidrogen, 9% Karbon Dioksida, 7% Metana dan 4% Oksigen.

2. Kentut berasal dari sulfur-sulfur makanan yang kita santap dan terkadang berasal dari gas darah yang meresap ke dalam usus.

3. Kentut berbau busuk disebabkan oleh zat sulfur makanan yang kita itu juga, seperti kacang-kacangan dan keju.

4. Kentut juga mempunyai kelajuan yang sangat signifikan iaitu 1 kaki per saat atau 1098Km/Jam. Boleh dibayangkan bukan bagaimana cepatnya? Tapi anehnya kita baru boleh mencium bau kentut sekitar 10-15 saat selepas keluar.

5. Manusia rata-rata mengeluarkan kentut sebanyak 14 kali dalam satu harinya. Dan jika di total dalam 6 tahun 9 bulan itu sama dengan kandungan Bom Atom.

Unik ya ternyata kentut yang kita sering buang setiap hari ini, ternyata mengandung zat-zat yang mahal jika di jual, manusia memang kaya.
0 Komentar untuk "5 Fakta Menarik Dan Mengejutkan Tentang Kentut"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info