>>>>>

United Selesa 15 Mata Di Hadapan City


MANCHESTER, - Manchester United (MU) sempat kesukaran membongkar pertahanan Reading pada lanjutan Premier League, Sabtu atau Ahad (17/3/2013) pagi WIB. Namun, gol Wayne Rooney (21 ') akhirnya membuat MU menamatkan perlawanan dengan kemenangan 1-0.

Meski tampil di kandang sendiri dan melawan kelab meningkat naik, tidak langsung mudah buat MU. Permainan bertahan yang diterapkan Reading membuat serangan MU menembusi.

Akibatnya, MU cuba melakukan tendangan-tendangan jarak jauh untuk mencuba menjaringkan gol. Pada minit ke-14, Ashley Young melepaskan tendangan ke gawang dari luar kotak penalti, tapi bola masih meleset dari sasaran. Demikian juga yang dilakukan Danny Welbeck empat minit kemudian.

Baru pada minit ke-20, usaha MU membuahkan hasil. Bermula dari penembusan Rio Ferdinand yang membantu menyerang, ia kemudian memberikan bola kepada Wayne Rooney. Tanpa membuang masa, Rooney melakukan tendangan dari luar kotak penalti. Bola mengenai tubuh bek lawan, namun tetap menghujam ke gawang Reading.

Reading cuba mencuri melalui serangan-serangan balik. Pada minit ke-31, Hal Robson-Kanu melakukan tendangan jarak jauh. Ia berjaya melepaskan bola kencang, namun masih tipis menyamping dari gawang David De Gea.


Sejak itu, kedua-dua pasukan kembali sukar membuat peluang, hingga babak pertama berakhir tanpa perubahan skor. MU tetap unggul 1-0.

Setelah turun minum, MU dan Reading bermain dalam tempoh lambat. Kedua-dua kelab sama-sama kesukaran membongkar pertahanan masing-masing.

Baru dua minit babak kedua berjalan, para pemain Reading melakukan protes kepada pengadil Mark Clattenburg yang tak memberikan penalti apabila Nemanja Vidic menolak Adrian Mariappa di dalam kotak penalti. Namun, pengadil tak menggubris kejadian itu.

Tuan rumah baru boleh kembali mencipta peluang pada minit ke-64. Sebuah tendangan bebas Robin van Persie mengarah kencang ke gawang Reading. Namun, penjaga gol Stuart Taylor boleh menepis bola ke luar padang.

Lima minit sebelum tamat Rooney yaris mencatatkan kembali namanya di papan skor. Umpan Danny Welbeck disambut sepakan keras Rooney yang sayangnya masih melayang tipis di atas gawang Reading.

Hingga tamat perlawanan, skor tetap bertahan 1-0 untuk kemenangan MU. Hasil positif ini bagi MU cukup memberikan keuntungan di puncak liga. MU kini mengumpul 74 mata dan unggul 15 mata atas Manchester City yang beberapa jam sebelumnya menelan kekalahan dari Everton. Semetara Reading tetap berada di papan bawah di tangga ke-19 dengan 23 mata.


0 Komentar untuk "United Selesa 15 Mata Di Hadapan City"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info