>>>>>

Manchester United Tewaskan Sunderland 3-1 Di Old Trafford



MANCHESTER - Manchester United berjaya menewaskan Sunderland dalam lanjutan perlawanan Premier League di Stadium Old Trafford, Manchester, Sabtu (15/12/2012). Dengan begitu, MU kembali menguasai liga dengan kelebihan enam angka daripada pesaing terdekat, Manchester City.

MU membuka keunggulan saat pertandingan baru berjalan 16 minit. Adalah Robin van Persie yang menjadi pencetak gol pembuka MU melalui kaki kirinya. Umpan silang Ashley Young gagal dihalang dengan sempurna oleh bek Sunderland, John O'Shea. Hal itu membuat Van Persie dengan mudah "melahap" peluang emas di depan mata.

Tak memerlukan waktu lama untuk Setan Merah kembali mencetak gol. Tiga minit berselang, awam Old Trafford bersorak menyambut gol kedua yang diciptakan Tom Cleverley. Kolaborasinya dengan Michael Carrick diteruskan tembakan melengkung yang melesak ke penjuru gawang Simon Mignolet.


Setelah turun minum, Sunderland boleh lepas dari tekanan MU. Pada minit ke-48, Craig Gardner sempat mengancam gawang Red Devils melalui sepakan mendatar dari luar kotak penalti. Namun, tendangan eks pemain Aston Villa itu masih boleh dihentikan De Gea.

Pada minit ke-50, Van Persie berkesempatan mencetak gol keduanya pada perlawanan itu. Tetapi, walaupun tinggal berhadapan dengan Mignolet, tendangan cungkil Van Persie masih melebar dari sasaran.

MU akhirnya mencetak gol ketiga. Dari sebuah kerjasama antara Young dan Van Persie, bola lantas diumpan ke depan gawang Sunderland. Di sana, sudah menunggu Wayne Rooney yang dengan mudah menceploskan bola, meskipun mendapat hadangan Jack Colback.

Tertinggal semakin jauh membuat Pengurus Martin O'Neill cuba bermain Fraizer Campbell menukar Adam Johnson. Keputusan tersebut terbukti tepat. Hanya empat minit berada di lapangan, Campbell mampu mengoyak jala MU melalui tandukan selepas menerima maklum Sessegnon pada minit ke-72. Itu menjadi gol pertama Sunderland ke gawang MU dalam enam perlawanan terakhir.

Selesai gol dari The Black Cats, kedua-dua pasukan gagal memanfaatkan peluang-peluang yang ada. Perlawanan berakhir dengan kemenangan MU 3-1. MU kembali menjauh dari kejaran Manchester City, yang beberapa jam sebelumnya sempat mendekati usai mengalahkan Newcastle United. MU kini mengemas 42 mata dan masih berselisih enam angka dari City. Sementara Sunderland, turun satu kedudukan ke tangga ke-16 dengan 16 mata.
0 Komentar untuk "Manchester United Tewaskan Sunderland 3-1 Di Old Trafford"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info