>>>>>

Gadis Ini Seperti Tulang Hidup Kerana Menghidap Penyakit Anoreksia

Anoreksia, istilah ini mungkin cukup asing buat kita. Apa sebenarnya pengertian Anoreksia atau biasa di sebut dengan Anoreksia Nervosa adalah penolakan atas diri seseorang terhadap segala bentuk makanan yang biasanya disebabkan oleh ketakutan seseorang terhadap peningkatan berat badan sehingga orang tersebut mengurangkan makan secara extrim, yang akhirnya justeru mengancam keselamatan jiwanya.

Para penghidap anoreksia sedemikian berjayanya dalam mengurangkan berat badannya hingga membahayakan keselamatan jiwanya.

anoreksia ditandai oleh ketakutan yang tidak wajar terhadap kemungkinan mengalami kenaikan berat badan dan kehilangan kemampuan mengawal makan. Para penghidap anoreksia bangga akan diet dan kawalan tambahan keras yang dilakukannya.

Ciri ciri Anoreksia Nervosa meliputi:

* Tidak mahu mengekalkan berat badan pada tahap normal atau sedikit di atas normal
* Ketakutan bahawa berat badan akan naik
* Menganggap berat badannya sudah ideal
* Tidak mengalami haid.

Walaupun pengurangan berat badan adalah ciri yang paling jelas terlihat pada anoreksia nervosa, tetapi sesungguhnya hal itu bukan inti gangguannya. Banyak orang kehilangan berat badan akibat keadaan perubatan tertentu, tetapi pesakit anoreksia mempunyai ketakutan yang mendedah terhadap obesiti dan berusaha keras untuk menjadi kurus.


Gangguan ini paling sering muncul pada remaja yang memang kegemukan atau mempersepsi bahawa dirinya terlalu gemuk. Ia lalu mula berdiet keras, yang terus membua dia sampai ke titik di mana ia terjebak dalam obsesif untuk menjadi kurus.

Olah raga berat, yang nyaris seperti menghukum diri sendiri, juga lazim dilakukan. Pengurangan berat badan secara dramatik diperolehi dengan menyekat pengambilan kalori.

Seorang penghidap anoreksia tidak pernah puas dengan penurunan berat badannya. Berat badan yang tetap antara hari ini dan keesokan harinya atau setiap penambahan berat badan boleh mengakibatkan panik, kecemasan dan kemurungan.

Ketika memandang tubuhnya di cermin, ia melihat sosok yang sangat berbeza dengan apa yang dilihat oleh orang lain. Orang lain melihatnya sebagai gadis yang kurus kering dan lemah, seperti seorang penghidap kelaparan, sedang yang bersangkutan melihatnya sebagai gadis yang perlu mengurangkan berat badannya ...

Biasanya mereka pintar memilih ucapan yang ingin di dengar orang lain. Mereka mungkin mengatakan setuju bahawa berat badannya memang kurang dan perlu menambah, tetapi sesungguhnya ia tidak mempercayainya.

Mungkin untuk menunjukkan bahawa dirinya mampu mengawal makanannya, sebahagian penghidap anoreksia menunjukkan minat yang besar pada masak memasak dan makanan. Sebahagian menjadi tukang masak yang handal, yang menyediakan makanan untuk seluruh keluarganya. Sebahagian yang lain menimbun makanan di biliknya dan memandanginya dari masa ke masa.

Tanda dan gejala perubatan anoreksia lain termasuk kulit kering, rambut dan kuku yang rapuh dan sensitif terhadap sejuk.

Berikut ini gambar gadis penghidap Anoreksia sejuk yang sangat akut, persepsinya tentang makanan membuatnya kurus kering seperti rangka hidup
























0 Komentar untuk "Gadis Ini Seperti Tulang Hidup Kerana Menghidap Penyakit Anoreksia"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info