Celebrity

Manchester City Seri 1-1 Dengan Arsenal Di Etihad



MANCHESTER, - Laurent Koscielny menjadi penyelamat Arsenal kerana berjaya menjaringkan gol yang membuat pasukannya seri 1-1 dengan Manchester City di Etihad Stadium, Ahad (23/9/2012). Dengan begitu, kedua-dua kubu sama-sama mengekalkan rekod belum pernah kalah di Premier League musim ini.

Pada minit ke-15, Arsenal mendapatkan peluang pertama. Akan tetapi, walaupun sudah mendapat umpan penemuan matang dan terlepas dari kawalan pemain belakang, Gervinho gagal mengawal bola dengan baik di dalam kotak penalti, sehingga membuat penjaga gol Joe Hart mudah menggagalkan serangan tersebut.

Memasuki minit ke-20, City cuba bangkit. Scott Sinclair dan David Silva berkali-kali melakukan serangan berbahaya dari sisi tepi padang. Namun, usaha mereka selalu gagal ketika masuk ke dalam kotak penalti Arsenal, kerana tumpuan barisan pertahanan yang dipimpin Per MERTESACKER dan Kieran Gibbs cukup baik.

Sepanjang babak pertama ini, Arsenal lebih menguasai jalannya pertandingan. Namun, City akhirnya mampu unggul lebih dulu setelah Lescott berjaya menanduk bola umpan tendangan sudut dengan sempurna, untuk menorehkan namanya di papan skor, sekaligus membuka keunggulan City 1-0.

Gol itu membuat kepercayaan diri pemain City meningkat. Edin Dzeko hampir saja menambah keunggulan City, jika bola tendangan kerasnya tidak berjaya ditepis dengan baik oleh penjaga gol, Vito Mannone pada minit ke-41.

Selepas turun minum, "The Citizen" berbalik lebih menguasai perlawanan. Kemasukan Jack C dan Carlos Tevez menambah daya gedor tim asuhan Roberto Mancini tersebut sepanjang babak kedua ini.


Pada minit ke-81, Arsenal mendapat peluang emas melalui Cazorla. Tapi, bola tembakan kerasnya dari luar kotak penalti masih dapat ditepis oleh Hart dengan baik, dan hanya berakhir tendangan sudut.

Tendangan sudut itu akhirnya membuat petaka bagi City, kerana Laurent Koscielny berjaya menyamakan kedudukan 1-1 pada minit ke-82. Ia berjaya menyambut umpan tendangan sudut dengan tandukan keras tanpa mampu dihalau Hart.

City hampir saja membalas melalui Vincent Kompany dua minit berselang. Tapi, tembakan kerasnya masih boleh digagalkan Mannone. Hingga pengadil meniup wisel panjang skor seri 1-1 tidak berubah.

Dengan keputusan ini, Arsenal sementara menduduki peringkat kelima dengan sembilan mata atau perbezaan empat angka dari Chelsea di puncak. Sementara, City berada di tujuh dengan mata sama.

Menurut catatan Premier League, selama pertandingan, City melepaskan 11 tembakan tepat dari 15 usaha dan Arsenal mencipta empat peluang emas dari 11 percubaan.

Post a Comment