>>>>>

Wanita 30 Tahun Dengan Tingkah Laku Dan Tubuh Seperti Bayi Berusia 9 Bulan


Meski sudah berusia 30 tahun, seorang wanita asal Brazil masih kelihatan seperti bayi kerana tubuhnya berhenti berkembang sejak berusia 9 bulan. Tak hanya fizikal, secara mental wanita tersebut masih bertingkah seperti bayi.

Maria Audete do Nascimento lahir pada 7 Mei 1981, namun di usia yang hampir 31 tahun ia masih kelihatan seperti bayi. Para ahli di Fakulti Perubatan University of Ceara Brazil percaya bahawa Maria menderita kekurangan hormon tiroid (hipotiroidisme) parah.

Kerana hipotiroidisme, tubuhnya tidak pernah boleh berkembang secara fizikal maupun mental. Andai saja keadaan tersebut boleh dikenalpasti sejak awal, Maria mungkin boleh tumbuh seperti anak normal yang berkembang secara fizikal dan intelektual.

Sayangnya, Maria berasal dari keluarga miskin yang tinggal di rumah yang terbuat dari tanah liat di daerah Ceara, Brazil. Ia tinggal bersama ayahnya Raimundo Nascimento dan ibu tirinya Dona Dora, yang telah merawatnya sejak ibu kandungnya meninggal 13 tahun yang lalu.


Keluarganya tidak mampu memberikan segala bentuk rawatan untuk Maria, yang keadaannya boleh saja diubati bila dikesan saat lahir.

"Saya tidak pernah membawanya ke doktor. Keadaannya semua disini serba sukar, "ujar ibu tirinya Dona Dora, seperti dilaporkan folhavitoria, Jumat (17/2/2012).

Untuk saat ini ia terus hidup seperti bayi yang tidak mampu memenuhi keperluannya sendiri, bahkan tidak mampu berbicara. Beruntungnya, pihak University of Ceara telah bersetuju untuk memberikan rawatan percuma kepada Maria.



Rawatan itu sekurang-kurangnya boleh membuat Maria sedikit lebih berdikari dan boleh melakukan aktiviti seperti berjalan, makan dan mengucapkan beberapa kata, walaupun keadaannya tidak akan dapat berkembang secara mental.

Di rumah-rumah tempat Maria tinggal, meski hidup miskin tapi ia tidak tampak kekurangan cinta. Ibu tirinya telah mengurus Maria dengan penuh kasih sayang sejak hari ia berkahwin.

"Ini adalah takdir hidup saya. Saya fikir ini adalah hadiah dari Tuhan yang meminta saya untuk menjadi ibu dari seorang anak seperti Maria, "tutup Dora.



Terima kasih Telah Membaca Artikel Di tabekpuang.blogspot.com- Jika  Artikel Ini Dirasa Bermanfaat Tolong Share Kepada rakan-rakan Anda dan Like Page atau Follow Kami


0 Komentar untuk "Wanita 30 Tahun Dengan Tingkah Laku Dan Tubuh Seperti Bayi Berusia 9 Bulan"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info