>>>>>

Inilah "Bungee Jumping" Yang Paling Menyeramkan Di Dunia

Posted By Tabek Puang 

Land Diving (Nagol atau N'gol) adalah upacara khas puak yang kelihatan seperti bungee jumping yang dilakukan oleh orang-orang yang bahagian selatan Pentakosta Island, Vanuatu. Lelaki lompat dari menara kayu di sekitar 20 hingga 30 meter (66 hingga 98 kaki) tinggi, dengan dua anggur pokok dibalut di sekeliling pergelangan kaki. Land DIving dilakukan tanpa sebarang peralatan keselamatan. Objektif  land diving atau sekurang-kurangnya satu keperluanland diving adalah bahawa dia mesti memukul kepalanya di atas tanah. Tradisi telah berkembang menjadi tarikan pelancong.

Adalah dipercayai bahawa upacara N'gol yang bermula berabad-abad, mungkin beribu tahun lalu, apabila seorang wanita dipukul melarikan diri dari suami beliau, Tamale. Beliau ditemui bersembunyi di pokok yang tinggi dan menyeru kepadanya bahawa jika dia datang ke bawah dia mungkin memukulnya.

Penduduk tempatan percaya dia memanjat pokok itu dan kerana beliau dibuat cekau akhir, dia melompat. Dalam kesedihan pada kematian (atau kemarahan yang dia telah tertinggal itu) Tamale melompat selepas itu, tidak menyedari isterinya telah diikat anggur liana di sekitar pergelangan kaki beliau dan terselamat jatuh.













Terima kasih Telah Membaca Artikel Di tabekpuang.blogspot.com- Jika  Artikel Ini Dirasa Bermanfaat Tolong Share Kepada rakan-rakan Anda dan Like Page atau Follow Kami...  



0 Komentar untuk "Inilah "Bungee Jumping" Yang Paling Menyeramkan Di Dunia"

 
Copyright © 2014 Tabek Puang - All Rights Reserved
Template By Catatan Info